بررسي شيوه هاي فرزندپروري و سلامت روان

سيما فايل دانلود مقاله گزارش كارآموزي پروژه نمونه سوال

بررسي شيوه هاي فرزندپروري و سلامت روان

۱۹ بازديد

بررسي شيوه هاي فرزندپروري و سلامت روان

بررسي شيوه هاي فرزندپروري و سلامت روان

اين فايل ورد و اماده پرينت ميباشد

موضوع مقاله :      بررسي شيوه هاي فرزندپروري و سلامت روان

=====================================================

فهرست مطالب

- فصل اول

مقدمه

بيان مسئله

اهداف پژوهش

اهميت پژوهش

سوال و فرضيه پژوهشي

تعاريف نظري و عملياتي شيوه هاي فرزندپروري

تعاريف نظري و عملياتي سلامت رواني

فصل دوم : ادبيات و پيشينه ي تحقيق

الف. نظريه هاي شيوه هاي فرزندپروري

- نظريه ي گوردن

- نظريه ي درايكورز

- نظريه ي زيگمن

- نظريه ي وينترباتوم

ب. تحقيقات صورت گرفته در داخل و خارج از كشور

- تحقيقات در داخل كشور

- تحقيقات انجام شده در خارج از كشور

ج . انواع خانواده ها

1- اهميت خانواده

- خانواده به عنوان سيستم

- خانواده به عنوان معلم و الگو

- خانواده به عنوان كانون محبت و امنيت

2- انسان محصول تربيت

3- تربيت و نقش آن در خانواده

- نقش پدر و اهميت حضور او در خانواده

- نقش مادر و اهميت حضور او در خانواده

4- عوامل موثر بر روابط والد و فرزندي

5- نقش خانواده و تاثير آن بر شخصيت كودك

6-  رابطه ي والد و فرزندي و نقش ان در بهداشت رواني خانواده

د. خانواده و سلامت رواني فرزندان

1- مفاهيم و تعاريف اساسي

2- موضوعات مهم در تربيت فرزندان

3- مفاهيم و تعاريف سلامت رواني

ه. راهبرده هاي ايجاد بهداشت رواني در خانواده

ي. سلامت رواني

1- الگوي وينتر باتوم

2- سلامت رواني در مكاتب مختلف

3- نقش خانواده بر سلامت رواني

4- نقش فرزندان برسلامت رواني

5- عوامل موثر بر سلامت روان

6- نظام اجتماعي و اقتصادي روان

- نظام اجتماعي و اقتصادي والدين

- نقش اقتصاد در خانواده

- وضعيت اجتماعي اقتصادي والدين

- معنويت در خانواده امروز

چكيده :

اين پژوهش به بررسي شيوه هاي فرزندپروري و سلامت روان مي پردازد كه

- آيا بين شيوه هاي ديكتاتوري از سبك فرزندپروري و سلامت رواني رابطه ي معني داري وجود دارد؟

- آيا بين شيوه هاي سهل انگاري از سبك هاي فرزندپروري و سلامت رواني رابطه معني داري وجود دارد؟

- آيا بين شيوه هاي دموكراتيك از سبك هاي فرزندپرري و سلامت رواني رابطه معني داري وجود دارد؟

و فرضيه هاي مربوط به آن عبارتند از :

- بين سبك ديكتاتوري و سلامت رواني رابطه معني دار وجود دارد.

- بين سبك سهل انگاري و سلامت رواني ابطه ي معني دار وجود دارد.

- بين سبك دموكراتيك و سلامت رواني رابطه ي معني دار وجود دارد.

همچنين از تست هاي شيوه هاي فرزندپروري ديانابامرنيد و تست سلامت رواني GHQ28بر روي 70 نفر از دانش آموزان فرهنگسراي خانواده جمع آوري گرديد با توجه به فرضيه هاي فوق و نتايج با استفاده از آمار توصيفي Tاستودنت نتايج زير بدست آمده .

- بين سبك ديكتاتوري و سلامت رواني رابطه ي معني داري وجود نداشت و فرضيه صفر قبول شد.

- بين 2 سبك ديگر يعني سبك هاي سهل انگار و سبك دموكراتيك رابطه ي معني داري وجود دارد و فرض صفر رد مي شود.

- مقدمه

اگر به تاثير خانواده در شكل گيري شيوه هاي فرزند پروري نظري بياندازيم متوجه مي شويم كه بچه ها از طريق روابط تاثير گذاري و تاثير پذيري مي شوند و در واقع اين كانون گرم خانواده است كه انسانها و افراد را مي سازد و اين ساختن ها در كودكي بيشتر است و در دوران حساس زندگي خود زير سلطه پدر و مادر است (هيلگارد ، 1369

در سده هاي اول ميلادي شيوه هاي فرزندپروري تا حدودي تند و خشن بود و بيشتر به والدين توصيه مي شد به جاي لوس كردن كودك و در آغوش كشيدن كودك با او به جديت رفتار كنند اين روش خشن تا حدودي زير نفوذ مكتب رفتار گراي بود و هدف اين مكتب ايجاد عادت (خوب) و خاموش كردن عادت (بد) بود اين ديدگاه را عيني ، كنترل كننده و غير عاطفي مي دانستند نقل قولي است از واتسون بنيان گذار مكتب رفتارگرايي كه مي گويد : با بچه ها طوري رفتار كنيد كه گويي يك بزرگسال است كم سن و سال با او به شيوه هاي عيني و با استواري ملاطفت آميز رفتار كنيد هرگز او را به آغوش نكشيد و روي زانوي خود ننشانيد (واتسون ، 1928 به نقل از رئيس دانا 1370).

در دهه 1940 اين روند به سمت جمعيت سهل گير و انعطاف پذير بيشتري پيدا و به طور كل دگرگون گرديد از جمله طرفداران اين ديدگاه مي توان به بنيامين اسپاك اشاره نمود او به والدين توصيه مي نمود از شم طبيعي خود پيروي كنند و از برنامه هاي انعطاف پذيري كه هم با نيازهاي خود آنها هم با نيازهاي كودك سازگاري داشته استفاده نمايند (هيلگارد و همكاران ، 1983، ترجمه براهني و همكاران 1373) و به نظر من والدين عصر جديد زياد اين شيوه را مناسب نمي دانند و حال آنكه مهم ترين كانون رشد و تربيت كودك خانواده است پس چه بايد كرد؟قدري تامل برانگيز است.طفل با امكانات بالقوه ارثي پا به محيط خانواده مي گذارد و بعد اين محيط است كه با قدرتهاي رفتاري از بدو تولد و حتي قبل از آن او را احاطه كرده و فرايند اجتماعي شدن به بركت تعامل با تك تك اعضاي خانواده مي باشد و از طرف ديگر والدين بايد با ايجاد روابط عاطفي سالم و سازنده ابراز محبت و پذيرش كودك و با تعيين ملاك هاي با ثبات از رفتارهاي مطلوب بهترين و موثرترين شيوه هاي اجتماعي شدن و بناي يك تربيت صحيح را فراهم كنند (مامن و همكاران مترجم ياسايي 1375).

يكي از عوامل اساسي در تربيت فرزندان ، ايجاد سلامت رواني در آنهاست.اگر زمينه سلامت رواني را در خانواده ايجاد كنيد ، داراي فرزنداني با شخصيت ، متعادل ، سازگار ، با عاطفه ، اجتماعي ، با اعتماد به نفس ، مسئوليت پذير ، منطقي ، عادل و... خواهيد داشت.به بيان ديگر اگر فرزنداني با سلامت فكر قابليت ارتباط موزون و هماهنگ با ديگران مي خواهيد كه قادر با تغيير و اصلاح محيط فردي و اجتماعي و حل تضادها و تمايلات شخصي به طور منطقي يا عادلانه مناسب شوند و سه فضاي اساسي زندگي ، عشق ، كار و تفريح در آنها به وجود آيد بايد والدين زمينه بهداشت رواني را در خانواده مهيا كنند.و سلامت رواني به سالم و متعادل بار آوردن شخصيت فرزندان از طريق فراهم آوردن محيط مناسب  براي تامين نيازها و شكوفايي استعدادها مربوط مي شود (ميركمالي ، 1378).

بيان مسئله

والدين اولين كساني هستند كه زير بناي شخصيت سالم يك نوجوان را گذراند دوره نوجواني همواره نمي توان دوره خاص باشد نوجوان خام است بسيار از مشكلات آنان را به بي تجربه نسبت مي دهند اگر چه ممكن است نوجوان مهارتي كسب نكرده باشد ولي اين بدان معني كه نتوانسته كاري انجام دهد و در بعضي خانواده ها در بين والدين و نوجوانان درگيري وجود دارد همين امر موجب مشكلات چندي در دوران بلوغ يعني همين نوجواني مي گردد مثال (درون گرايي و گوشه گيري) مي شود در خانواده هايي كه هر دو والد تندخو و مستبد هستند نه پسر و به دختر الگو مناسب براي براي رفتار مناسبي را فرا بگيرد اين خانواده ها زير بناي مشكلات نوجوان را خود مي گذارند چه بسا باعث مشكلات بعدي آنان مي شوند.همچنين خانواده هايي هستند كه والدين ايده آل دارند و هر دو با احترام و توام با تفاهم و صميميت موجب رشد عقلاني عاطفي در همه زمينه ها را فراهم مي آورند (احدي و بني جمالي 1374 شعاري نژاد 1349 به نقل از شمس نجفي 1385).

- آيا بين شيوه هاي فرزند پروري و سلامت رواني رابطه معني داري وجود دارد؟

اهداف پژوهشي

پدر و مادرها براي به دست آوردن ابتكار عمل و انجام وظيفه تربيتي فرزندان الزاماً بايد اطلاعات خود را هر روز غني تر كنند تا بتوانند بر كودكان خود موثر واقع شوند والدين بايد بدانند كه كودكان در هر شرايطي توانايي انجام دادن چه كارهايي را دارد و متناسب با توانايي هاي آنان از آنها انتظار داشته باشند نوجوان به خاطر پشت سر نهادن دوران كودكي با تغييراتي در بدن خويش مواجه مي گردد حال آنكه اين تغييرات در روان و برخورد او در جامعه گسترش مي يابد اينكه كيست و در كجا قرار دارد و چه نقشي بايد داشته باشد اگر او بتواند اين تغييرات را يكپارچه كند خويشتن پنداري پيدا خواهد كرد اما اگر نتواند خود را بشناسد كه البته اين مقوله به كمك والدين ميسر مي شود با سردرگمي بر هم خوردن سلامت رواني او رو به رو خواهد شد و پيامد آن تزلزل در اعمال و رفتار كودك و نوجوان خواهد بود بزرگ كردن  فرزندان يكي از دشوارترين مسئوليت هاست كه بزرگسالان در زندگي خود بر عهده دارند با وجود اين غالب مردم براي پدر و مادر شدن آمادگي ندارند بعضي از مردم دچار مشكلات عاطفي يا فشارهايي در زندگي كه مانع از آن مي شود كه والدين خوبي باشند (برگس و كانجر 1987).

به طور كلي هر ويژگي رفتاري و عاطفي مي تواند بر روي سلامت رواني نوجوان ما اثر گذار باشد.اين تحقيق درصدد است.

ارتباط بين شيوه هاي فرزند پروري و سلامت روان را بررسي كند:

1-آيا بين سبك ديكتاتوري و سلامت رواني رابطه ي معني وجود دارد ؟

2-آيا بين سبك سهل انكاري و سلامت روان رابطه معني داري وجود دارد؟

3-آيا بين سبك دموكراتيك و سلامت روان رابطه معني داري وجود دارد؟

اهميت و ضرورت پژوهش

رفتار والدين و مربيان بطور كلي بزرگترها با نوجوانان و كودكان خود از اهميت خاصي برخوردار است و آنها هستند كه با كنش هاي بهنجار و نابهنجار خويش گاهي سرنوشت نوجوان را تغيير مي دهند و او را به بيراهه مي كشاند يا راه درست زندگي را به او نشان مي دهند دانستن اين موضوع كه فرزندان ما در سنين نوجواني دستخوش چنين تغييراتي مي شوند و او بايد خود را با تمام اين تغييرات هماهنگ كند و به جاي ايجاد نگراني در نوجوان احساس اميد را در او پرورش دهيم.پدر و مادر آگاه و فهميده محيطي سرشار از محبت و تفاهم را به وجود مي آورند و به فرزندان خود فرصت مي دهند مشكلات و مسائل دوران نوجواني را به آساني در محيط خانواده حل نمايند.

والدين در اين ميان با مهر و محبت اين حمايت  و امنيت را درنوجوان ايجاد كرده و منجر به ارتقاي سلامت رواني كودك و نوجون خود مي گردد.با توجه به اين مهم در اين پژوهش برانيم كه بررسي نماييم كدامين روش رابطه مثبت بيشتري با سلامت رواني نوجوان ما دارد علي رغم اين كه تحقيق در مورد رابطه بين سلامت روان و شيوه هاي فرزند پروري نشانگر يك رابطه علت و معلولي نيست با اين حال تحقيق زمينه را براي تحقيقات علي آينده فراهم كند.

سوال

1-آيا بين شيوه هاي فرزند پروري والدين سخت گير (مستبدانه) با سلامت رواني فرزندان رابطه ي معني داري وجود دارد؟

2-آيا بين شيوه هاي فرزند پروري والدين سهل گير با سلامت رواني فرزندان رابطه ي معني داري وجود دارد؟

3-آيا بين شيوه هاي فرزند پروري والدين قاطع و منطقي (دموكراتيك) رابطه معني داري وجود دارد؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.