بررسي اختلالات رفتاري در بين دانش آموزان دختر و پسر

سيما فايل دانلود مقاله گزارش كارآموزي پروژه نمونه سوال

بررسي اختلالات رفتاري در بين دانش آموزان دختر و پسر

۱۳ بازديد

بررسي اختلالات رفتاري در بين دانش آموزان دختر و پسر

بررسي اختلالات رفتاري در بين دانش آموزان دختر و پسر

موضوع پايان نامه: بررسي انواع و ميزان اختلالات رفتاري در بين دانش آموزان دختر و پسر

اين فايل بهمراه پرسشنامه مي باشد

چكيده ۴

« فصل اول ». ۵

مقدمه. ۶

طرح مساله و چارچوب نظري آن. ۷

اهميت و ضرورت تحقيق : ۷

اهداف تحقيق : ۸

فرضيه هاي تحقيق : ۹

فرضيه اصلي : ۹

فرضيه هاي فرعي : ۹

متغير ها در فرضيه كلي. ۹

تعاريف نظري.. ۱۰

تعاريف نظري : ۱۰

« فصل دوم ». ۱۲

ادبيات تحقيق. ۱۳

نظريه هاي مختلف در مورد اختلالات رفتاري: ۱۳

نظريه عوامل بيولوژيكي ( زيستي يا زيستي شناختي ) ۱۳

۳-          نظريه رفتاري يا نظريه يادگيري : ۱۴

نظريه بوم شناسي لاكولوژيكال و جامعه شناسي : ۱۵

اختلالات رفتاري (  havioral Disorder) 15

اختلال رفتاري كودكان و نوجوانان. ۱۶

تعريف اختلال رفتاري : ۱۷

اختلال در رفتار : ۱۸

اختلال رفتاري در بين نوجوانان : ۱۹

چگونگي بروز اختلال در رفتار از نظر شناخت گرايان : ۲۰

انواع اختلالات : ۲۰

طبقه بندي اختلالات بر اساس DS MIV.. 21

اختلالات افسردگي : peression. 21

افسردگي چيست ؟. ۲۱

آيا بدون فشار رواني دچار افسردگي مي شوم ؟. ۲۳

علتهاي افسردگي. ۲۴

چند نوع افسردگي وجود دارد ؟. ۲۵

اختلال وسواس.. ۲۷

اختلال وسواس فكري و عملي : ۲۹

ملاكهاي تشخيصي مربوط به اختلال وسواس فكري و عملي. ۳۰

۱-          اختلال شخصيتي پارانوئيد : ۳۲

اختلال ضد اجتماعي : ۳۴

ملاكهاي تشخيصي اختلال شخصيت ضد اجتماعي : ۳۴

اصطلاح شناسي و مفاهيم : ۳۵

اصطلاحات مورد استفاده براي تعريف اين حيطه : ۳۵

پرخاشگري : ۳۸

انواع پرخاشگري : ۳۸

نظريه زيستي پرخاشگري : ۳۹

كروموزوم هاي جنسي : ۳۹

انواع پرخاشگري و رفتار ضد اجتماعي : ۴۰

هيجان پذيري : ۴۲

بي قراري : ۴۳

روش درمان : ۴۴

گوشه گيري اجتماعي : ۴۴

تشخيص باليني و ارزيابي گوشه گيري اجتماعي : ۴۵

دلبستگي ، بازداري و گوشه گيري اجتماعي : ۴۶

اختلال رفتاري : ۴۷

عوامل و زمينه اختلال رفتاري : ۴۷

زمينه فيزيولوژيكي : ۴۷

تاثيرات بيوشيميايي. ۴۸

آسيب ساختاري.. ۴۹

تاثيرات بعدي.. ۴۹

زمينه هاي پويايي. ۵۰

زمينه هاي اجتماعي. ۵۱

يادگيري مشاهده اي.. ۵۲

ساير زمينه ها ۵۲

تفاوتهاي مربوط به جنسيت.. ۵۳

دسته بندي اختلالات رفتاري.. ۵۴

گروهبندي بر اساس سبب شناسي. ۵۶

گروهبندي از ديدگاه روانپزشكان و پزشكان. ۵۷

گروهبندي اختلالات رفتاري كودكان توسط ترويج روانپزشكي : ۵۷

گروهبندي از ديدگاه هاي مختلف آموزش و پرورش : ۵۹

اختلالات رفتاري نوجوانان. ۶۰

اختلالات عاطفي : ۶۱

اختلالات جسماني. ۶۱

اصول كلي رفتار درماني اختلالات رفتاري : ۶۲

برآورد درصد شيوع اختلالات رفتاري : ۶۳

رابطه ميزان شيوع كلي اختلالات رفتاري با عوامل جمعيت شناختي . ۶۳

مطالعات انجام شده اختلالات رفتاري در ايران و خارج. ۶۵

« فصل سوم ». ۶۷

«تعيين روش تحقيق». ۶۷

جامعه مورد مطالعه : ۶۸

حجم نمونه : ۶۸

روش نمونه گيري.. ۶۸

ابزار اندازگيري در تحقيق حاضر. ۶۹

روش تحقيق. ۷۰

روش آماري.. ۷۱

« فصل چهارم ». ۷۲

«يافته ها و تجزيه و تحليل آنها». ۷۲

جدول ۱-۴ : نمرات خام آزمودنيها از آزمون اختلالات رفتاري در بين دختران و پسران. ۷۳

جدول ۲-۴ : مقايسه اختلالات رفتاري در بين دختران و پسران. ۷۶

جدول ۳-۴ : مقايسه هيجان پذيري در بين دانش آموزان دختر و پسر. ۷۷

جدول ۴-۴ : مقايسه وسواس در بين دانش آموزان دختر و پسر. ۷۸

جدول ۳-۴ : مقايسه گوشه گيري در بين دانش آموزان دختر و پسر. ۷۹

جدول ۶-۴ : مقايسه رفتار پارانويايي در بين دانش آموزان دختر و پسر. ۸۰

جدول ۷-۴ : مقايسه افسردگي در بين دختران  و پسران. ۸۱

جدول ۸-۴ : مقايسه پرخاشگري در بين دانش آموزان دختر و پسر. ۸۲

جدول ۹-۴ : مقايسه بيقراري در بين دانش آموزان دختر و پسر. ۸۳

جدول ۳-۴ : مقايسه رفتارهاي ضد اجتماعي در بين دانش آموزان دختر و پسر. ۸۴

«فصل پنجم». ۸۵

«بحث و نتيجه گيري». ۸۵

بحث و نتيجه گيري.. ۸۶

ساير يافته ها : ۸۷

پيشنهادات.. ۸۹

محدوديت ها : ۹۰

منابع. ۹۱

«ضمايم». ۹۳

«پرسش نامه اختلالات رفتاري». ۹۳

دستور اجرا : ۹۴

چكيده
هدف از تحقيق حاضر بررسي انواع و ميزان اختلالات رفتاري در بين دانش آموزان دختر و پسر منطقه 1 قزوين كه فرضيه هاي عنوان شده به دو دسته فرضيه هاي كلي كه شامل رابطه بين اختلالات رفتاري در بين دختران و پسران داراي تفاوت است و فرضيه هاي جزئي كه شامل بررسي تفاوت بين هيجان پذيري –وسواس –گوشه گيري –پارانويا و افسردگي و پرخاشگري بي قراري و رفتار ضد اجتماعي بين دختران و پسران منطقه 1 قزوين پرداخته كه جامعه آماري مورد مطالعه دو تحقيق حاضر عبارتند از دانش آموزان مقطع راهنمايي است كه 60 نفر به عنوان نمونه انتخاب گرديده و آزمون اختلالات رفتاري بر روي آنها اجرا گرديده و جهت آزمون فرضيه ها از روش tمتغيير مستقل استفاده گرديده كه نتايج بدست آمده حاكي از آن است كه بين دختران و پسران از لحاظ اختلالات رفتاري تفاوت معني داري وجود دارد و همين طور بين تمام زير مجموعه هاي اختلالات رفتاري در بين دختران و پسران تفاوت هاي معني داري وجود دارد . سطح معني داري آن برابر05/ 0 < p  است .
« فصل اول »
مقدمه
از روش تعليم و تربيت انسان و زيانهايي كه بر اثر فقدان يا نقصان آن دامنگير فرد و جامعه مي شود از سويي احتمال انحراف آن از مسير صحيح در مدت رشد فرد از سوي ديگر ايجاب مي كند كه فعاليتهاي مربوطه مورد توجه خاص و مداوم قرار گيرد و اثرات اين فعاليتها جز در رفتار فرد قابل مشاهده نيست .
در عصري كه ما زندگي مي كنيم بروز مشكلات رواني و اختلالات رفتاري مخصوصاً براي نوجوانان و جوانان امري بديهي است زيرا در اين عصر روابط انساني جاي خود را به ماشين آلات و كامپيوتر داده اند و صميميت گذشته از بين رفته و هر كسي به فكر خودش است و نوجوانان بيشتر از همه دست خويش اختلالات رفتاري ناشي از تنهايي و تربيت غلط و عدم توجه مي گردند با اين وجود شناخت اختلالات و يافتن راه حل مبارزه با آنها چه از طرف اولياء خانواده ها و چه از طرف مسئولين آموزشي نوجوانان ما و نسل آينده را در مقابل اين مشكلات ايمن خواهد كرد و ما جامعه اي سالم با نوجواناني موفق و سالم خواهيم داشت و در اين پژوهش گوشه كوچكي از اختلالات و مشكلات نوجوانا مورد بررسي قرار مي گيرد اميد است كه چراغي باشد سر راه آيندگان ( چكيده اي از مقدمات كتابهاي مربوط به اختلالات رفتاري ) .
طرح مساله و چارچوب نظري آن
با توجه به اجتماعي بودن آدمي از لطحاظ زمينه هاي بهنجاري و نابهنجاري رفتارها مطاله رفتاري فرد و شناخت اختلالات رفتاري وي بسيار حائز اهميت است . در پژوهش حاضر ميزان اختلاات رفتاري بين دانش آموزان دختر و پسر پايه سوم راهنمايي منطقه 1 قزوين مورد بررسي قرار مي گيرد .
ساخت جمعيت كشور ما به گونه اي كه نوجوانان و جوانان بيشترين قشر آن را تشكيل مي دهند كه شناخت تنوع و ميزان اختلالات دانش آموزان در جهت برنامه ريزي ها و فعاليتهاي آموزشي و پرورشي كاري بس مهم است . منظور از اختلاات رفتاري آن دسته از رفتارهايي است كه از ديدگاههاي روان شناسي و جامعه شناسي بهنجار نمي باشد و مساله مورد تحقيق اختلالات رفتاري عبارتند از : هيجان پذيري وسواس ف تمايل به گوشه گيري ، رفتار و انكارپارانويايي ، افسردگي ، گرايش به پرخاشگري و رفتارهاي تهاجمي ، بي قراري ، گرايش رفتارهاي ضد اجتماعي است .
اهميت و ضرورت تحقيق :
زندگي آدمي به دوره هايي تقسيم مي شود يكي از اين دوره ها « نوجواني » است كه به اعتقاد اغلب دانشمنان و روان شناسان دوره مهم و حساس در زندگي هر فرد محسوب مي شود حالتهاي رواني ، احساسات شديد نوجواني يكي از منابع خطرزا براي سلامتي فرد است كه اختلالات رفتاري نشانگر نبودن سلامت رواني جسمي فرد است .
اساسي ترين راههاي مقابله با مشكلات نوجوانان شناخت اختلاات رايج و شايع بين نوجوانان است . كار براي يافته هاي اين پژوهش مي توانند كليه كساني باشند كه با نوجوانان سروكار دارند از جمله والدين ، مربيان ، مشاوران ، معلمان ، دست اندر كاران نظام آموزش و پرورش و تكوين شخصيت نوجوانا سهيم هستند پس شناخت انواع و ميزان اختلالات رفتاري دانش آموزان بسيار مهم است تا در زمينه اطلاعات كافي نباشد تعليم و تربيت و مجريان بي شك امور محوله موفق نخواهند شد .
اهداف تحقيق :
1-    شناخت به موقع اين اختلالات در بين دانش آموزان دبيرستاني و داشتن اطلاعات كافي در زمينه علل ايجاد اين اختلالات و انواع آنها ، نحوه شناخت اين اختلالات و درمان به موقع اين اختلالات است .
2-          ايجاد زمينه هاي پيشگيري از اين اختلالات در مدارس .
3-          با بالا بردن درك و آگاهي نوجوانان به رفتارهايشان و چگونگي برخورد با مشگلات  .
فرضيه هاي تحقيق :
فرضيه اصلي :
بين ميزان و انواع اختلالات رفتاري دانش آموزان دختر و پسر پايه سوم راهنمايي منطقه 1 قزوين تفاوت وجود دارد .
فرضيه هاي فرعي :
1-  ميزان هيجان پذيري در بين دختران و پسران با هم متفاوت است .
2 -  ميزان وسواس در بين دختران و پسران با هم متفاوت است .
3 -  ميزان گوشه گيري در بين دختران و پسران با هم متفاوت است .
4 -  ميزان پارانويايي در بين دختران و پسران با هم متفاوت است .
5 -  ميزان افسردگي در بين دختران و پسران با هم متفاوت است .
6 -  ميزان پرخاشگري در بين دختران و پسران با هم متفاوت است .
7 -  ميزان بي قراري در بين دختران و پسران با هم متفاوت است .
8 -  ميزان رفتار اجتماعي در بين دختران و پسران با هم متفاوت است .
متغير ها در فرضيه كلي
متغير مستقل : دو گروه دختران و پسران در دو گروه مستقل
متغير وابسته : اختلالات رفتاري
تعاريف نظري
روان شناسان اجتماعي اختلالات رقتاري را ناشي از فشارهاي اجتماعي و كمبود راههاي مناسب براي تخليه اين فشار ها مي دانند آنان اختلالات رفتاري را در واكنش طبيعي نسبت به فشارهاي ناشي از مشكلات و مسائل اجتماعي مي پندارند ( دكتر سيف نراقي و عزت ا... نادري ، 1374 ) .
اختلالات رفتاري الگوي تكراري و مستمر رفتاري است كه در آن حقوق اسلامي ديگران هنجارها يا موازين اسلامي اجتماعي متناسب با سن فرد زير پا گذاشته مي شود ( همان منبع ) .
تعاريف نظري :
1- هيجان پذيري : در موقعيتها و حالتهاي خاص دچار هيجان مي شود .
2-وسواس (  absessions) تكرار ناخوانده افكار غير منطقي كه فرد احساس مي كند كنترلي بر آنها ندارد .
3- گوشه گيري (  with drawal) : نوعي الگوي رفتاري شخص كه با كناره جويي وي از كاركرد بهنجار زندگي روزمره و نيز با احساس ناكاميها . تنشها و نوميديهايي همراه آن مشخص مي گردد .
4-رفتار و انكارپارانويايي (  parnoins) : وابسته به پارانويا در طبقه بندي بيماريهاي ( روانپزشكي ) پارانويا جز يكي از طبقات معيار و نوعي اختلال كاركردي محسوب مي شود كه از نشانه هاي ـن هذيان –حسادت ، هذيان بزرگ منشي .
5- افسردگي (  perperssion) : نوعي حالت غمگيني بسيار شديد كه معمولاً با كندي افكار و حركات و گاه نيز بي قراري ناراحت شده شخص مي شود كه در آن فرد احساس عدم كفايت ، احساس ياس ، ناميدي و غمگيني مي كند .
6-پرخاشگري (  aggressiore) : معني عام آن تحرك بيش از اندازه و آرام نگرفتن و دائماً در حال حركت بودن است . معني تلويحي آن نيز نشان دادن رفتارهايي است كه هدف آن آسيب رساندن به افراد ديگر است .
7-بي قراري (  bestlessness) : حالتي كه طي آن فرد مداماً واكنش نشان مي دهد حالتي كه فرد احساس آرامش و آراميدگي ندارد .
8-گرايش به رفتارهاي ضد اجتماعي (  antisocial) : توصيف كننده فردي است كه رفتارش در رابطه با كاركرد گروه يا جامعه مي گردد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.