گزارش كارآموزي بانك اطلاعاتي
فصل اول
بانك اطلاعاتي چيست 3
استفاده از سيستم هاي اطلاعاتي ساده 3
استفاده از بانك اطلاعاتي 3
مزاياي استفاده از بانك اطلاعاتي 4
معايب استفاده از بانك اطلاعاتي 5
اجزاي تشكيل دهنده بانك اطلاعاتي 5
بانك اطلاعاتي SQL 6
تاريخچه SQL 6
زبان SQL 7
نقش SQL 9
قابليت ها و مزاياي SQL 11
استقلال فروشنده 12
قابليت استفاده از انواع سيستم هاي كامپيوتري 12
استانداردهاي SQL 13
تأييد IBM 14
پايه و اساس رابطه اي SQL 14
زبان كامل بانك اطلاعاتي 14
تعريف داده ها در هر زمان 15
مقدمه اي بر دلفي 15
مزاياي دلفي 16
انواع داده ها در دلفي 16
روش طراحي برنامه شيء گرا 17
آنچه براي نصب دلفي نياز است 17
نصب و راه اندازي دلفي 18
اجزاي سازنده برنامه دلفي 19
چگونه با دلفي برنامه بنويسيم 20
انواع فايلها در دلفي 22
اجراي دستورات SQL در دلفي 23
خلاصه فصل اول 25
فصل دوم
شناخت سيستم 26
برنامه ريزي سيستم تاكسي تلفني 26
تقسيم بندي كل سيستم 28
چارت سازماني 29
شرح وظايف نمودار سازماني 30
شكل ظاهري محل 31
زمان بندي پروژه 32
نمودار CPM(ctitical Path method) 33
نمودارهاي DFD(Data flow Diagram) 36
نمودارهاي DSD 38
خلاصه فصل دوم 41
فصل سوم
فرم ها و كدهاي به كار رفته در پروژه 42
استفاده از بانك هاي اطلاعاتي
در اين روش داده هاي موجود، به صورت مجتمع يا بانك مورد استفاده قرار مي گيرند در چنين سيستمي كاربر مي تواند بدون سر درگمي با صرف وقت اندكي، اطلاعات مورد نياز خود را از داده هاي موجود در بانك اطلاعاتي اخذ كند. امروزه اكثر مؤسسات و سازمان ها سعي مي كنند از سيستم اطلاعاتي استفاده كنند. براي پي بردن به تفاوت دو روش ذكر شده مؤسسه اي را در نظر بگيريد كه داده هاي مربوط به حقوق كارمندان، بيمه ، تنبيه و تشويق را در چهار فايل جداگانه قرار داده براي اخذ خروجي هاي مورد نياز، سيستم هاي جداگانه اي براي آن ها نوشته است.
كار سيستم حقوق، محاسبه دستمزد كاركنان با استفاده از داده هاي موجود در فايل حقوق، كار سيستم بيمه، پردازش داده هاي موجود در فايل بيمه و كار سيستم هاي تنبيه و تشويق، پردازش داده هاي موجود در فايل هاي تنبيه و تشويق مي باشد. هريك از اين سيستم ها مي توانند خروجي مناسبي را توليد كنند، اما اگر بخواهيم اطلاعات جديدي مانند آنچه در زير آمده است اخذ كنيم، با مشكل مواجه خواهيم شد.
كارمنداني كه داراي حقوق مشخصي بوده به تعداد دفعات مشخصي تنبيه يا تشويق شده اند.
كارمنداني كه در تاريخ معيني استخدام شده مبلغ خاصي براي آن ها از طرف بيمه هزينه شده است.
كارمنداني كه تعداد دفعات تنبيه آن ها بيشتر از تعداد دفعات تشويق باشد و برعكس.
در همه موارد بالا و مواردي مشابه مجبوريم از داده هاي موجود در دو يا چند فايل استفاده كنيم كه كار ساده اي نيست. زيرا ممكن است داده هاي موجود در فايل ها داراي فرمت يكساني نباشند. در حالي كه اگر مؤسسه سيستم اطلاعاتي خود را به صورت بانك اطلاعاتي تشكيل دهد با چنين مشكلي مواجه نخواهد شد. شكل 2-9 نشان دهنده سيستم بانك اطلاعاتي مؤسسه سابق الذكر است.
در سيستم جديد، تمامي داده هاي موجود در فايل هاي طراحي شده در روش اول، در يك فايل بزرگ تر به نام بانك اطلاعاتي قرار مي گيرند كه در نتيجه پردازش داده ها و اخذ گزارش هاي جديد آسان تر خواهد بود.
مزاياي استفاده از بانك اطلاعاتي
مزاياي استفاده از سيستم بانك اطلاعاتي به جاي سيستم پردازش فايل ها را مي توان چنين برشمرد :
- جلوگيري از اتلاف حافظه در ذخيره كردن داده ها
- ايجاداطمينان نسبت به گزارش هاي به دست آمده
- اخذ گزارش هاي جديد ساده است.
- سرعت پردازش داده ها بالاست.
- داده ها از سيستم هاي كاربردي مستقل هستند.
- تمركز در مديريت داده ها به خوبي امكان پذير است.
معايب استفاده از سيستم بانك اطلاعاتي
بانك اطلاعاتي با همة مزايايش، معايبي نيز دارد كه اين معايب در مقابل مزاياي فوق ناچيزند، از جمله :
- چون طراحي بانك هاي اطلاعاتي ساده نيست، جهت ايجاد آن به متخصصان ماهري نياز است.
- به دليل متمركز بودن سيستم اطلاعاتي، امكان آسيب پذيري سيستم زياد است. يعني، اگر يك قيمت از سيستم از كار بيفتد، ممكن است در كار بقيه قسمت ها خلل ايجاد شود.
اجزاي تشكيل دهنده بانك اطلاعاتي
- كاربران
- سيستم بانك هاي اطلاعاتي
- داده هاي موجود در بانك هاي اطلاعاتي
كاربران كساني هستند كه به نحوي به بانك اطلاعاتي سروكار دارند. بر اساس نوع كاري كه كاربران با بانك اطلاعاتي دارند، مي توان آن ها را به سه دسته تقسيم كرد:
- مدير يا مسئول بانك اطلاعاتي
- برنامه نويسان كاربردي يا طراحان بانك هاي اطلاعاتي
- كاربران نهايي
كاربران نهايي كساني هستند كه حق هيچ گونه تغيير و تبديل را در بانك اطلاعاتي ندارند، بلكه فقط از امكانات آن مي توانند استفاده نمايند. طراحان بانك هاي اطلاعاتي كساني هستند كه بانك اطلاعاتي را ايجاد نموده اند. مسئول بانك اطلاعاتي كسي است كه حق هر گونه تبديل و تغيير را در بانك اطلاعاتي دارد. به عنوان مثال اضافه كردن داده هاي جديد و حذف يا اصلاح داده ها به عهده مسئول بانك اطلاعاتي است. سيستم بانك اطلاعاتي مجموعه اي از برنامه هايي است كه نيازهاي كاربران را برآورده مي كند.