پايان نامه تاثير آموزش پيش دبستاني بر رشد رفتارهاي اجتماعي دانش آموزان در پايه اول ابتدايي

۵۶ بازديد

پايان نامه تاثير آموزش پيش دبستاني بر رشد رفتارهاي اجتماعي دانش آموزان در پايه اول ابتدايي

پايان نامه تاثير آموزش پيش دبستاني بر رشد رفتارهاي اجتماعي دانش آموزان در پايه اول ابتدايي

اين فايل با فرمت word مي باشد و قابل ويرايش است
تاثير آموزش پيش دبستاني بر رشد رفتارهاي اجتماعي دانش آموزان در پايه اوّل مقطع ابتدايي
فهرست مطالب
عنوان صفحه
* تشكر
* چكيده
فصل اوّل : مقدمه
* بيان مساله1
* اهميت موضوع1
* هدف پژوهش 3
* فرضيه3
* متغيرها3
* تعاريف نظري متغيرهاي مورد مطالعه4
فصل دوّم : مروري بر ادبيات پژوهشي
* ارزشهاي پايه اي پيش دبستاني و نقش كاربردي آنها 5
* وظايف نهادهاي پيش دبستاني11
* رشد وآموختن16
* نفوذ كودكان20
* پيش دبستان و خانه21
* عقايد و نظريات دانشمندان و محققان درباره آموزش و پرورش قبل از دبستان22
* تاريخ ظهور مراكز پيش از دبستان در جهان23
الف) كودكستان23
ب) مهدكودك 27
* تاريخچه شكل گيري مراكز پيش دبستاني در ايران 30
* بررسي عقايد نظريه پردازان تئوري رشد درباره رشد اجتماعي 32
* هدفهاي آموزش و پرورش قبل از دبستان34
* رشد اجتماعي كودكان36
الف) اجتماعي شدن36
ب) هدفهاي اجتماعي شدن37
* مهارتهاي اجتماعي38
الف) مهارتهاي اجتماعي كدامند؟ 38
ب) نشانه هاي مهارت اجتماعي39
ج) مولفه هاي مهارت اجتماعي39
* عوامل مؤثر در رشد مهارتهاي اجتماعي كودكان 40
الف) ارتباط با همسالان 40
ب) ارتباط با بزرگسالان 41
ج)خانواده 42
* رشد شناختي 43
* رشد اجتماعي 43
* رشد اخلاقي 44
* رشد رواني جسمي44
* كودك من و پيش دبستاني44
* نگاهي گذرا به ساختار آموزش فرانسه زبان بلژيك49
* ساختار آموزش آلمان زبان بلژيك 51
* تاثيركودكستان در رشد اجتماعي و مهارتهاي اجتماعي كودكان 52
* مصاحبه با آقاي خليل زاده معاونت آموزش و پرورش برگرفته از اينترنت55
فصل سوم: روش پژوهش
* روش تحقيق62
* جامعه مورد مطالعه62
* روش نمونه گيري 62
* اندازه نمونه62
* ابزار و وسايل تحقيق و چگونگي جمع آوري اطلاعات 62
* شيوه اجراي پژوهش64
فصل چهارم: يافته هاي پژوهش
الف) توصيف داده ها 67
1-الف)جدول توصيف داده ها 67
2-ب)نمودار توصيف داده ها 68
ب) تحليل داده ها69
فصل پنجم: بحث دريافته هاي پژوهش
* بحث 69
* توصيه هايي با مادران جهت رشد مهارتهاي اجتماعي كودكان 74
* سنجش مهارت هاي زندگي در كودكان 76
* روش هاي تقويت مهارت ها 77
* محدوديت هاي تحقيق 79
* پيشنهادات80
مراجع
پيوست ها
چكيده:
در اين كار پژوهشي ميخواهيم تاثير آموزش پيش دبستاني را بر رشد رفتارهاي اجتماعيدانش آموزان ابتدايي بررسي نماييم و عوامل و فاكتورهايي كه بر رشد اجتماعي اثر مي گذارند و به آن شدّت مي بخشند مورد بحث قرا دهيم و همچنين خصوصيات و ويژگيهاي افرادي كه داراي رشداجتماعي بالاتري هستند را بيان كنيم
يكي از جنبه هايي كه توجه خاص علماي تعليم و تربيت و روان شناسان را به خود جلب نموده سالهاي اوليه زندگي كودك استچه در اين سنين است كه چهار چوب اصلي شخصيت كودك پي‏ريزي مي شود و در مراحل بعدي رشد و تكامل مي يابد
اين مساله باعث گرديد كه به تعليم و تربيت كودك در سنين پيش از دبستان با ديدي عميق و علمي نگاه شود و كودك به عنوان ركن اساسي تعليم و تربيت پيش از دبستان مورد توجه متخصصان و مسئولان تربيتي قرار گيردكودكان بزرگترين ثروت هر كشور محسوب مي شوند و امروز ترديدي وجود ندارد كه سرمايه گذاري در راه تامين سعادت و رفاه اطفال و تعليم و تربيت آنان از سرمايه گذاري در هر رشته ديگري سودمند تر و نتيجه بخش تر استبه طور كلي سالهايي را كه كودكان در مهد كودك يا آمادگي مي گذرانند از حساس ترين دوران زندگي آنان محسوب مي شود و مخصوصاً از لحاظ اجتماعي ساختن آنها بسيار حائز اهميت است
با اين وجود اين سوال مطرح مي شود كه:
آيا آموزشهاي پيش دبستاني بر مهارتهاي اجتماعي كودكان تاثير مطلوبي دارد؟ «به عبارت ديگر آيا بين مهارتهاي اجتماعي دانش آموزاني كه آموزش پيش دبستاني داشته اند در مقايسه با دانش‏آموزاني كه چنين آموزشهايي را نداشته اند تفاوت وجود دارد؟»
اهميت موضوع:
كودكي اولين و مهمترين دوره زندگي آدمي استدر اين دوره كودك براي نخستين بار، با طبيعت رابطه برقرار مي كند، روابط اجتماعي خود را بنا مي نهد و به مفهومي از خود دست مي يابد
همه اولياء و مربيان و علاقمند به تعليم و تربيت معتقدند كه كودكان بايد همگي از امكاناتي براي تربيت برخوردار شوند كه بتوانند جاي خود را در جامعه پيچيده كنوني و دنياي پيچيده تر آينده پيدا كنندبراي اين منظور آموزش و پرورش كودكستاني اولين مرحله از آموزش رسمي است كه هدفها، محتوا و برنامه هاي خاص را دارد و پايه مهمي براي ساير دوره هاي آموزش و پرورش عمومي است
رشد ارتباطات اجتماعي و خود ياري، آموزش مقدمات خواندن و نوشتن و حساب كردن، ذوق هنري در جهت وصول به هدف اصلي «سازگاري اجتماعي» از وظايف مهم مراكز پيش دبستاني استاز جمله اين وظايف حائز اهميت رشد قواي جسمي و مراقبت و شناخت جسم خود، ارتباط مناسب با همسالان و مربيان و ساير بزرگسالان، كمك به ديگران و احساس همدردي با سايرين، رعايت نوبت و ساير مهارت هاي اجتماعي است
بنابراين به نظر مي رسد كه آموزشهاي پيش دبستاني در رشد مهارتهاي اجتماعي كودكان تاثير خوبي داشته باشد
اهداف عمده در آموزش مهارتهاي اجتماعي در مهدكودك ها و كودكستانها مربوط است به روابط متقابل همسالان و ملاحظات اجتماعي مانند رعايت آداب و ادب اجتماعي، همچنين فرصت هايي براي اجراي نقش در بازي با همسالان و ايجاد روابط اجتماعي مستقل با بزرگسالان و با توجه به پيچيدگي جوامع و بروز ناهنجاريهاي رواني و رفتاري در بين كودكان و نوجوانان، لزوم پرداختن به فرايند اجتماعي شدن آنها و ارائه راهبردهاي صحيح براي تقويت و شكوفايي اين پديده بيش از پيش احساس مي شود
هدف پژوهش:
هدف از اين پژوهش اين است كه تاثير آموزشهاي پيش دبستاني بر مهارتهاي اجتماعي كودكان مشخص گرديده تا يك نماي كلي از ميزان تاثير آموزشهاي پيش دبستاني بر مهارتهاي اجتماعي بدست آيد
نهايتاً از اين طريق ميزان حساس بودن آموزشهاي پيش دبستاني در دوره هاي تحصيلي بعدي، تعادل رواني و سازگاري اجتماعي براي دست اندركاران تعليم و تربيت و والدين روشن گردد
فرضيه:
مهارتهاي اجتماعي دانش آموزان پايه اول ابتدايي كه آموزش پيش دبستاني داشته اند بيشتر از دانش آموزاني است كه اين آموزشها را نداشته اند
دوره پيش دبستاني در رفتارهاي اجتماعي كودك تاثير مثبت دارد
رفتارهاي اجتماعي و سازش با همسالان در شكل گيري شخصيت كودك بسيار موثر است
بسياري از خصوصيات دانش آموز در جريان روابط اجتماعي با ديگران شكل مي گيرد
متغيرها:
متغير مستقل:آموزش پيش دبستاني
متغير وابسته:رفتارهاي اجتماعي
متغير كنترل:پايه تحصيلي، جنسيت
تعاريف نظري متغيرهاي مورد مطالعه:
آموزش پيش دبستاني:عبارت از آن دسته آموزشهايي است كه از زمان تولد آغاز و تا شروع اولين سالهاي دبستان(پايان شش سالگي) ادامه مي يابد و مراحل حساس زندگي خود را از لحاظ شخصيتي، اجتماعي و آموزشي پشت سر مي گذارند
دوره آمادگي:سالهاي 5 و 6 سالگي زندگي را دوره آمادگي براي ورود به دبستان مي نامند
رفتارهاي اجتماعي:عبارتند از توانايي ايجاد ارتباط با ديگران در زمينه اجتماعي خاص به طرق خاص كه در عرف جامعه مورد قبول يا ارزشمند باشد و در عين حال براي شخص سودمند افتد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.