گزارش كارآموزي نصب و راه اندازي و طراحي آسانسور

سيما فايل دانلود مقاله گزارش كارآموزي پروژه نمونه سوال

گزارش كارآموزي نصب و راه اندازي و طراحي آسانسور

۷ بازديد

گزارش كارآموزي نصب و راه اندازي و طراحي آسانسور

گزارش كارآموزي نصب و راه اندازي و طراحي آسانسور

نصب و راه اندازي و طراحي آسانسور

فهرست مطالب

عنوان                                           صفحه

خلاصه ي گزارش كارآموزي .................... 1

فصل اول

تاريخچه‌ي شركت ............................ 3

آسانسور و تاريخچة آن...................... 5

تاريخچه آسانسور در ايران.................. 6

فصل دوم

اصول عملكرد آسانسور...................... 14

نيازها و سلايق كودكان در طراحي آسانسور..... 20

سيستم محركه آسانسورهاي سريع............... 21

آسانسور چي خاطره اي كه كم كم ازنگاه ها محو مي شود......................................... 22

تحليل عملكرد پرده گوش و ناراحتي فشار گوش براي آسانسورهاي فوق سريع...................... 23

نكاتي پيرامون نصب آسانسورهاي هتل......... 23

گزارش كارآموزي

انواع آسانسورها به 2 نوع كششي و هيدروليكي تقسيم مي گردند كه نوع كششي داراي كادر وزنه و تجهيزات جانبي مي‌باشد هنگامي كه كابين و وزنه‌ي تعادل در مقابل هم قرار مي‌گيرند بايد با نصف ظرفيت بالانس شود. درها به دو نوع اتوماتيك و نيمه اتوماتيك تقسيم مي‌گردند.

اتوماتيك : سانترال يا تلسكوپي هم ناميده مي‌شوند و درهايي هستند كه از وسط باز مي‌شوند. همچنين درهايي كه به سمت چپ يا به سمت راست باز مي‌شوند (چپ بازشو يا راست باز شو) نيز اتوماتيك‌اند اما نيمه اتوماتيك درهايي هستند كه از داخل نيز داراي حفاظي مي‌باشند مثل درهاي جمع شو كه به درهاي يخچالي هم معروفند (بازشو در پارگرد دارند)

انواع موتورهاي مرسوم در بازار شامل اكلمپ 5/5 كيلو وات، مونتاتري 5/5 كيلووات آلبرتوساتي (هرسه از ايتاليا) شيندلر از آلمان و اسپانيا و نوا MJT، جكو، و آكار تركيه مي‌باشند.

فصل اول

تاريخچه شركت

اين شركت در تاريخ 11/7/79 تحت عنوان فروش، نصب و راه اندازي طراحي آسانسور و پله برقي و بالابر به شماره‌ي ثبت 176121 با مسئوليت محدود به ثبت رسيده است و در تاريخ 16/11/81 افتخار عضوين در سنديكاي آسانسور و پله برقي را داشته و در سال  83 موفق به اخذ پروانه‌ي طراحي مونتاژ از وزارت صنايع و معادن استان تهران گرديده و همچنان يكي از شركتهاي كارآمد در عرصه‌ي آسانسور فعاليت مي‌كند و همچنين رزومه‌اي از كارهاي اين شركت به صورت :

  • پروژه ارغوان واقع در خيابان اشرفي اصفهاني متعلق به شركت بازار مصالح شهرداري تهران 4 دستگاه 10 توقف.
  • پروژه 190 D وابسته به بنياد تعاون مسكن وزارت نيرو و بيت رهبري واقع در ميني سيتي شهرك قائم 3 دستگاه 12 توقف.
  • پروژه سپهر 1 و 2 متعلق به شركت مجتمع خانه سازي رزمنده واقع در ميني سيتي شهرك شهيد محلاني 4 دستگاه 6 توقف.
  • ساختمان متعلق به موسسه ميثاق بصيرت واقع در ميدان نبوت 7 توقف.
  • 12 دستگاه آسانسور متعلق به ساختمان سازمان حج زيارت.
  • كارخانه ريسندگي الياف هامون واقع در زنجان آسانسور 2 تن 6 توقف.
  • پروژه بانك مركزي اراك.
  • پروژه سيلوي خرم آباد 60 متري.
  • پروژه فروشگاه شهروند شهر ري وابسته به شهرداري 2 دستگاه باربر 2 تن و يكدستگاه پانوراما (كابين شيشه‌اي 16 نفره سيستم VVVF)

مخترع آسانسور

از منارهاي بلند كليساهاي قرون وسطي چنين برمي آيد كه معماران و سازندگان بنا از صدها سال پيش قادر به ساخت بناها و ساختمان هاي بلند بوده اند. اما يك عامل بازدارنده وجود داشت كه مانع از ساخت ساختمان هاي بلند به عنوان محل كار يا زندگي مردم مي شد. اين عامل بازدارنده چيزي نبود جز پله. يك مكانيك آمريكايي به نام اليشا گونوذ اتيس، تحولي را در اين زمينه به وجود آورد.

اختراع اتيس بسيار ساده بود. يك چرخ ضامن دار كه در صورت پاره شدن طناب، مانع از سقوط كامل اتاقك آسانسور مي شد و اتاقك تنها به اندازه چند پا با فشار مي افتاد. او اختراع خود را در سال ۱۸۵۴ ميلادي در نمايشگاه نيويورك به نمايش گذاشت. اختراع او سرآغاز استفاده از آسانسورهاي بي خطر بود.

آسانسور و تاريخچة آن

آسانسور وسيله حمل و نقل عمودي است مه با سيستم تعليق و تعادل نيروي محركه عمل جابه جايي انجام مي دهد در واقع براي آشنايي بيشتر با اين وسيلهبايد گفت كه بشر در قرن هاي گذشته از بالابر استفاده كرده است اما پايه گذار علمي و طراح آسانسور امروزي دانشمند و رياضي دان بزرگ اتوود است كه با ساختن ماشين اتوود كه عبارت بود از دو وزنه كه با يك نخ به يكديگر مربوط مي شدند و روي قرقره ها بالا و پايين مي رفتند توانست طرج ابتدايي يك آسانسور را ارائه دهد اما اولين آسانسور به شكل امروزي كه داراي ترمز ايمني بود توسط اوتيس در آمريكا ساخته و آزمايش شده و سپس بعد از آن ديگران نيز به ساخت انواع آسانسور دست زدند و صنعت آسانسور شكل گرفت نكاتي درباره ايمني و استفاده از آسانسور آسانسور راننده يا خلبان ندارد و به صورت شبانه روز آماده كار مي باشد مسافرين بيرون آسانسور فرمان احضار مي دهند و مبدا و مقصد را مشخص مي نمايند و در زمان مناسب پاسخ مي دهد بنابراين فشارهاي مجدد بر روي دكمه هاي احضار كابين كاري بيهوده است مسافرين درون كابين فرمان حركت مي دهند و مقصد را مشخص مي نمايند اين وسيله قادر به شناسايي مسافرين از نظر سن قد مونث و يا مذكر و بيمار يا سالم بودن و ميزان وزن دقيق مسافرين نمي باشد اذل در پاره اي از موارد به وسيله بسيار خطرناكي تبديل مي شود دكمه هاي فرمان در محلي نصب شده است كه كودكان كمتر از هفت سال قادر به احضار و صدور فرمان نباشند ولي همواره بايد به خاطر بسپاريم كه هرگز كودكان به تنهايي نبايد از اين وسيله استفاده نمايند با ايجاد شرايط مناسب فضاي بازي و گاهي مذاكره دست جمعي با كودكان و نوجوانان بايد به صورت جدي و كامل از بازي با آسانسور جلوگيري نماييم در هنگام استفاده از آسانسور حتما بايد به ظرفيت نهائي آن توجه شود ظرفيت ها معمولا 4 6 8 10 12 15 18 20 و ... مي باشند كه بايد بر روي پلاك مشخصات در كابين نصب باشد معمولا كابين آسانسور به صورتي طراحي و ساخته مي شود كه حداكثر ظرفيت به سختي در آن جا شوند زيرا استفاده خارج از ظرفيت خطرات بسيار جدي در بر دارد كه قابل قياس با انواع خودروها و وسايل ديگرنيست اصولا آسانسور بايد مجهز به سيستم آلارم ظرفيت مجاز و غير مجاز باشد ولي رعايت ظرفيت آسانسور توسط مصرف كنندگان در اولويت قرار دارد هرگز در هنگام وارد شدن به كابين آسانسور در حال گفتگو به صورت عقب يا از پهلو اقدام ننماييد همواره در هنگام ورود به كابين آسانسور از وجود كابين در مقابل خود مطمئن شويد و رو به كابين وارد شويد.

روش هاي ساده اطمينان از وجود روشنايي كابين ديدن تصوير خود در آينه كابين و مشاهده افراد درون كابين است در اوقاتي كه ساختمان خلوت است حتي الامكان به تنهايي از آسانسور استفاده ننماييد اگر زماني در آسانسور محبوس شديد هرگز خوف نكنيد و نهراسيد اول بر ترس خود غالب شويد و كنترل منطقي خود را به دست آوريد سپس دست به اقدامات زير بزنيد زنگ خطر آسانسور را به صدا در آوريد تا براي كمك و خارج نمودن شما از بيرون اقدام نمايند اگر در كابين تلفن نصب است از آن براي درخواست كمك استفاده نماييد اگر هيچ يك از اين دو نبود ضمن حفظ خونسردي از تلفن همراه خود استفاده نمائيد در غير اين صورت با صداي بلند ولي خونسرد مكررا در خواست كمك نمائيد.

تاريخچه آسانسور در ايران

آسانسور به صورت امروزي در حدود 50 سال پيش وارد كشور شده است و اولين نمايندگي فروش آسانسور در كشور مربوط به يك شركت سوئيسي مي باشد كه توسط يك شركت ايراني وارد شد و بعد از آن نيز شركت هاي خارجي ديگر در اين زمينه فعاليت داشتند اولين كارخانه در ايران توسط وزارت مسكن و شهر سازي در سال 1350 در شهر صنعتي البرز قزوين تحت ليسانس يك شركت سوئيسي بنا گرديد و بعد از آن نيز كارخانجات ديگري توسط شركت هاي خارجي در ايران فعاليت نمودند ولي با توجه به تحريم وسايل بعد از انقلاب و بر اساس ضرورت و نياز شروع به فعاليتهاي توليدي در زمينه ساخت قطعات يدكي آسانسور نمودند و در واقع آسانسور به صورت تلفيقي در كشور توليد و نصب گرديد تا اينكه در دهه 70 مجوز واردات آزاد شده وبه تبع آن واحدهاي فروش آسانسور به صورت رسمي و غير رسمي بوجود آمدند

صنعت آسانسور جهان از زماني كه با نيروي برق كار مي كند قدمتي يكصد و پنجاه ساله دارد، هر چند عمر بالابرها در جهان به بيش از ده هزار سال مي رسد و اولين چرخ چاه خود از اولين بالابرها بوده است. مهمترين شركت هاي توليد آسانسور در جهان اوتيس و شيندلر با قدمتي حدود يكصدو پنجاه سال مي باشند.

اما صنعت آسانسور ايران قدمتي هشتاد ساله دارد. البته اگر گفته هاي بدون مدرك در مورد نصب آسانسور در كاخ گلتسان توسط ناصر الدين شاه را ناديده بگيريم، اولين آسانسورها كه آنهم البته اثري از آنها بجا نيست در پالايشگاه آبادان در دوران حكومت احمد شاه قاجار نصب شده است. اما آنچه مسلم و قابل بررسي است اولين آسانسور ها در ساختمانهايي كه در زمان پهلوي اول ساخته شده است نصب شده و در ساختمانهاي اطراف ميدان امام خميني (ميدان سپه سابق) مثل باشگاه افسران ستاد ارتش، كتابخانه ملي آثار آن وجود دارد و بسياري از آنها توسط كارشناسان خارجي و به كمك نسل اول متخصصين صنعت آسانسور ايران نصب و راه اندازي شده است.

نسل اول ساختمانهاي بيش از سه طبقه در ايران در دوران پهلوي اول و آپارتمان سازي بصورت امروزي از سال 1335 در دوران پهلوي دوم شروع شده است. بنابراين دوران رشد صنعت آسانسور ايران را زا سال 1335 به بعد بايد نامگذاري كرد.

ابتدا آسانسورها كامل و بسته بندي شده از خارج از كشور به ايران وارد شده است. ليكن بتدريج شركتهاي ايراني فروش و نصب آسانسور در ايران بوجود مي آيند و در سال 1345 اولين كارگاه توليد درب و كابين توسط اوكسن الكساني با كپي برداري از روي درب و كابينهاي شركت هاي اروپايي بوجود مي آيد.

در سال 1345 در طرح هاي وزارت مسكن و شهرسازي براي آپارتمان سازي برنامه ريزي شده و ايجاد شهرك هاي مسكوني در اطراف شهرهاي بزرگ براي ساخت اولين كارخانه آسانسورسازي در ايران برنامه ريزي مي شود.

در سال 1350 كلنگ ساخت اولين كارخانه آسانسورسازي ايران با نام ايران شيندلر در زميني به مساحت چهل هزار متر مربع واقع در شهر صنعتي البرز قزوين به زميني زده مي شود و در سال 1353 اين كارخانه با ظرفيت اوليه توليد چهارصد دستگاه آسانسور تحت ليسانس شيندلر سوئيس به بهره برداري مي رسد و بطور همزمان جهت پرورش نيروي متخصص در نصب آسانسورهاي خود مبادرت به برگزاري دوره هاي كامل آموزشي تئوري و عملي نصب آسانسور مي نمايد كه در هر دوره حدود 20 نفر تكنسين موفق به كسب مدرك مهارت نصب مي شوند و اين دوره ها از سال 1354 تا 1357 ادامه داشت و امروز دانش آموختگان آن دوره ها زبده ترين و كارآمدترين افراد در صنعت آسانسور در ايران مي باشند و اغراق نمي باشد اگر از شركت آسانسورسازي ايران شيندلر به عنوان مادر صنعت نوين آسانسور در ايران ياد كرد. همچنين بطور همزمان اولين كارخانه سازنده قطعات آسانسور در ايران با نام تسلا ــ ايران توليد خود را شروع مي كند.

در سال 1354 كارخانه آسانسور و پله برقي ايران در ابهر تأسيس و مدتي بعد تحت ليسانس هاوس هان آلمان شروع به توليد مي كند. شركت اوتيس آمريكا نيز اقدام به خريد زميني در شهر صنعتي ساوه نموده و برنامه ريزي براي تأسيس كارخانه مي كند.

همچنين در سال 1355 شركت توليدي ايران امباربا كارخانه توليد آسانسور خود را در شهر صنعتي رشت تأسيس و توليد آسانسور را تحت ليسانس امباربا اسپانيا آغاز مي كند.

در كنار شركت هاي توليدي فوق حدود سي شركت نصب و فروش آسانسور هم در ايران تا سال 1357 دائر مي شود كه بعضي از اين شركت ها نمايندگي فروش شركت هاي فوق را در تهران و شهرستان ها دريافت مي كنند. همچنين چهار يا پنج كارگاه توليد درب و كابين هم ايجاد مي شود كه شركت هاي فروش و نصب آسانسور را ياري مي دهند. بدين ترتيب تا قبل از بثمر رسيدن انقلاب و ضعيت صنعت آسانسور ايران بشرح فوق است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.