گزارش كا رآموزي عيب يابي موتورهاي DC
گزارش كا رآموزي عيب يابي موتورهاي DC
خلاصه گزارش 1
پيشگفتار 3
مقدمه اي پيرامون شركت ايران خودرو 4
خلاصه وضعيت موجود در سالن آلومينيوم 6
بخش اول : سرسيلندر XU7 , XU9 7
بخش دوم: سيلندر پژو 20
بخش سوم: عيب يابي موتورهاي DC 23
منابع و مآخذ 49
دنيا پس از رنسانس و به خصوص در قرن پاياني هزاره دوم آنچنان شاهد دگرگوني هاي شگرفي در زمينه هاي علوم و فنون بوده كه بسان رويايي باور نكردني مي آيد. رشد چشمگير صنعت در روزگار ما بگونه اي بوده كه حتي خالق داستانهاي علمي و تخيلي ژول ورن چنين چيزي به مخيلهاش خطور نكرده و نتوانسته بود پيش بيني تحولات عصر تكنولوژي را تصور كند.
حركت شتابان صنعت به اسب افسار گسيخته اي مي ماند كه ياراي توقف نداشته و همان طور ميتازد. سوار بر آن صاحبان صنايع بزرگ دنيا و كشورهاي توسعه يافته مي باشند كه فاصله خود را لحظه به لحظه از ديگر كشورها بيشتر مي كنند تا عملا اميدي براي رسيدن به آنها وجود نداشته باشد. در اينجا بود كه دانشگاهها با هدف به روز كردن دانشجويان خود و با هدف اينكه از رهگذر عقب نمانده و افرادي تحصيل كرده كه در صنعت روز دنيا عملاً عقب مانده و ناكارآمد باشند پرورش ندهند تصميم به ورود در اين عرصه گرفتند و تلاش كردند خلأ مزبور را به گونه اي پر نمايند. بزرگترين خدمتي كه اين مراكز آموزشي به دانشجويان خود و به صنعت كشور نمودند برقراري واحدهايي به نام كارآموزي بود تا بدينوسيله پيوندي ميان دانشگاه و صنعت بوجود آيد و با همراهي و معاضدت استادان دانشگاه و نخبگان فنون در هر چه بالا بردن سطح كيفيت محصولات و صنايع بكوشند. اميد است اين پيوند متقابل آينده اي بهتر از آن صنعت كشور نمايد.
در اين گزارش ظرفيت سالن آلومينيوم را به تفكيك براي محصولات فوق بررسي مي نمائيم:
بخش اول:
1- سيلندر پژو:
عمده ايستگاههاي كاري براي توليد اين محصول شامل ايستگاه ريخته گري HP2500 شمار وزني كنترل ظاهري و ابعادي، تميز كاري ، كنترل تميزكاري، شات بلاست، سوراخكاري ، واترتست، شستشو نشت گيري و كنترل نهايي ميباشد.
2- سر سيلندر XU9 , XU7
براي توليد اين محصول يك خط ماهيچه گيري و يك خط توليد سرسيلندر در نظر گرفته شده است در خط توليد ماهيچه ايستگاههاي ساخت، تميزكاري، سوراخكاري و پخت ماهيچه موجود است و در خط توليد سرسيلندر ايستگاههاي ريخته گري L.P ،شماره زني كنترل ظاهري، تميزكاري، تخليه ماهيچه، X-RAY ، برش راهگاه، كيوبينگ، عمليات حرارتي ، واترتست، تمعيراتي و كنترل نهاي موجود مي باشد.
بخش دوم
سيلندر پژو:
در اين قسمت وضعيت كلي دستگاهها ، تجهيزات و ايستگاههاي مربوطه به توليد سيلندر پژو به همراه درصد توقفات، درصد ضايعات و ساعت كاركرد مجاز روزانه آنها تعيين ميشود. در قسمت بعد ظرفيت اين دستگاهها و ايستگاههاي كاري تعيين شده و آنرا با برنامه توليد سال 80 سيلندر پژو مقايسه مي كنيم.
در انتها نيز نيازبهاي سالن آلومينيوم براي دستيابي به برنامه توليد سال 85 سيلندر پژو بررسي و مشخص ميشوند.
عنوان كارآموزي: عيب يابي موتورهاي DC
فهرست منابع و مآخذ:
مجله صنعت رنگ و رزين، تابستان 83
مجله پيام ايران خودرو و مجله صنعت ايران خودرو ، مرداد 83، شهريور 83
اداره اسناد و مدارك (IKD)
سايت اينترنتي ايران خودرو
مشكل M جرقه زدن زياد جاروبك ها
ممكن است همراه بشود با اتصال جاروبك ها و يا پوشش زياد و خرد شدن.
M1 : آيا موتور بارگذاري شده است؟
بله: بارگذاري را كاهش دهيد يا موتور بزرگتر نصب كنيد.
خير.
M2 : آيا لرزش راه انداز ماشين يا موتور آشكار است؟
بله: تغيير مكان بدهيد منبع لرزش را و كاهش دهيد.
خير.
M3 : چك كنيد جاروبك ها و پايه جاروبك را. آيا جاروبك ها كج شده اند يا اتصال كوتاه شدهاند؟
بله: جاروبك ها را عوض كنيد.
خير.
M4 : ؟ جاروبك مناسب با كموتاتور را انتخاب كنيد.
خير: دوباره اندازه بگيريد جاروبك ها را براي كموتاتور.
بله.
M5 : آيا جاروبك ها در پايه ها آويزانند؟
بله: جاروبك ها و پايه ها را تميز كنيد. سطح ناصاف را برداريد كه اصطكاك اضافي را سبب ميشود.
خير.
M6 : آيا فنر جاروبك شكسته شده يا فشار روي فنر بالاست؟
بله: فنر را عوض كنيد يا فشار را افزايش دهيد. مطمئن بشويد كه فشار روي همه جاروبك ها مساوي است.
خير.
M7 : آيا فشار روي فنرها بالاست؟ (همچنين ممكن است سبب شود جاروبك ها خرده شوند)
بله: فشار را كاهش دهيد يا عوض كنيد با فنر بزرگتر.
خير.
M8 : آيا پايه هاي جاروبك تنظيم شده است با سيم خنثي؟ (همچنين ممكن است سبب بشود جاروبك ها خرده شوند)
بله: در سيم خنثي پايه ها را ريست كنيد.
خير.
M9 : آيا جاروبك ها تنظيم شده اند در يك زاويه اشتباه؟ (همچنين ممكن است سبب بشود جاروبك ها خرده شوند)
بله: پايه ها را ريست كنيد براي اين كه زاويه جاروبك معرفي بشود براي سازنده موتور.
خير.
M10 : آيا پايه جاروبك تنظيم شده براي بيشتر از 8/1 تصفيه بالاي كموتاتور؟ (همچنين ممكن است سبب بشود جاروبك ها خرده شوند)
بله: پايه را ريست كنيد براي 1.8 تصفيه.
خير.
M11 : خرده شدن جاروبك ها ممكن است همچنين مشخص كند مواد جاروبك اشتباه را. آيا جاروبك ها ضعيف اند در برابر گرد و خاك؟
بله: مشورت كنيد با سازنده موتور براي پيشنهادات.
خير.
M12 : كموتاتور را چك كنيد. آيا سطح كموتاتور زير جاروبك ها جلا داده مي شوند به رنگ
قهوه اي؟
بله: شرايط معمولي. به عنوان M18 مراجعه كنيد.
خير.
M13 : آيا سطح كموتاتور سياه است؟ (عموماً سبب مي شود كه جرقه بزند)
بله : بارگذاري را چك كنيد. فنرهاي پائيني، ميكا ناقص، خراب شدن تيغه هاي كموتاتور و غيره. جرقه زدن را برطرف كنيد. بپوشانيد كموتاتور را.
بله.
M14 : آيا روي كموتاتور ورقه ضخيمي وجود دارد؟ ممكن است سياه به نظر برسد؟
بله: از جاروبك با سايندگي بيشتر استفاده كنيد.
خير.
M15 : آيا سطح كموتاتور روشن است و برنجي ديده مي شود؟
بله: اگر رطوبت زير دو گرم است هر c.u.f.t ، رطوبت را افزايش دهيد يا فشار فنر را كاهش دهيد، از اصطكاك كم جاروبكها استفاده كنيد يا پاك كنندگي جاروبكها را كمتر استفاده كنيد.
خير.
M16 : آيا سطح كموتاتور آلوده شده است از ترشح رنگي، روغن يا دودهاي شيميايي؟ آيا رطوبت زيادي در هوا وجود دارد؟
بله: كموتاتور را تميز كنيد و جاروبكها و موتور را حفاظت كنيد از آلوده شدن. موتور را با ضميمه صحيح نصب كنيد بر محافظت كردن كموتاتور.
خير.
M17 : آيا كموتاتور باريك شده يا شيار شده زير يك يا چند جاروبك؟
بله : مطمئن شويد همه جاروبك ها درجه يكساني دارند. عوض كنيد اگر بعضي از آن ها خيلي پاك كننده هستند. خطاي موازي اتصالات را چك كنيد كه سبب مي شود نامتعادلي بار را تعمير كنيد.
خير.
M18 : آيا كموتاتور كار نشده يا در خارج از مركز قرار گرفته است؟
بله: اطراف كموتاتور زير ميكا را صافكاري كنيد.
خير.
M19 : آيا ميكا بالاي سطح ميله است؟
بله: ميكا را برش دهيد.
خير.
M20 : آيا بعضي تيغه هاي كموتاتور خيلي بالا، خيلي پائين يا خراب اند؟
بله: كموتاتور را عوض كنيد يا بست پيچ ها را محكم كنيد براي ولتاژ توصيه شده بوسيله سازنده و كموتور را صافكاري كنيد.
خير.
M21 : آيا صفحه تخت يا نقطه داغي روي تيغه هاي كموتاتور وجود دارد كه سبب نامتعادلي بار در مدار آرميچر مي شود؟
بله: بار را متعادل كنيد. كموتاتور را صافكاري كنيد.
خير.
M22 : آيا روي هادي پوسته كربن گرد و خاك نشسته يا مس تاب ديده كه سبب اتصال كوتاه شدن بين تيغه هاي آرميچر است؟
بله : ميكا را برش دهيد.
خير.
M23 : آيا اتصال كوتاه شدن يا مدار باز شدن در مدار آرميچر وجود دارد؟
بله: روغن كاري و تعمير كنيد.
خير.
M24 : آيا زمين شده است، اتصال كوتاه يا مدار باز شدن در مدار سيم ميدان وجود دارد؟
بله: روغن كاري و تعمير كنيد.
خير.
M25 : آيا اتصالات به پايه جاروبك ها ضعيف شده يا شكسته شده است؟
بله: روغن كاري و تعمير كنيد.
خير.
M26 : آيا جريان قطب متغير ضعيف است يا فاصله هوايي خيلي زياد است؟
بله: جريان قطب متغيير را افزايش دهيد يا فاصله هوايي را كاهش دهيد.