دانلود مقاله طراحي بسته بندي

سيما فايل دانلود مقاله گزارش كارآموزي پروژه نمونه سوال

دانلود مقاله طراحي بسته بندي

۲۳ بازديد

مقاله طراحي بسته بندي

مقاله طراحي بسته بندي

مقاله طراحي بسته بندي

مقدمه

طراحي بسته بندي در دنياي امروز يكي از هيجان انگيزترين عرصه ها در بازار توليد و مصرف است كه با مددگيري از صنايع و فنون مختلف مرزهاي متعددي را گذرانده است. تمامي كوششهايي كه صرف طراحي يك بسته مي گردد و هنگامي به هدف خود دست
مي يابد كه خريدار و مصرف كننده با رؤيت بسته مورد نظر ضمن كسب اطمينان از سلامت محتوي بسته، بدليل قدرت و گيرايي طراحي بسته مورد نظر، مجذوب شده و آن را خريداري نموده و يا در بازارهاي بدون رقابت با اطمينان به مصرف برسانند.

هيچ طراحي نمي تواند قبل از كسب اطلاعات موثق طرح خود را به عموم ارايه نمايد. زيرا هيچ گاه دو مشتري به يكديگر شبيه نيستند. و هر فرد رفتار و انتظارات مختلفي از چيزي كه خريداري مي نمايد دارد و علاوه برآن مشتريها نياز خود را از چندين منبع تأمين مي نمايند كه بيانگر نحوة ارزيابي آنها از جنبه هاي مختلف كالاهايي است كه خريداري مي كنند. از قبيل كيفيت كالا، قيمت و…

بازسازي انواع بسته بنديها

1- بسته بنديهاي فلزي

سال 1988 رشد سريع استفاده از انواع بسته بندي مورد مصرف در مواد غذايي بخصوص براي انواع نوشابه ها در ظروف فلزي را نشان مي دهد. اين رشد بدليل تغييرات در نحوه زندگي، توليد و توزيع محصولات غذايي است كه مصرف كننده با توجه به شرايط زندگي و نحوه كار خود ترجيح مي دهد بسته بنديهايي را كه براحتي مورد استفاده قرار مي گيرد تهيه و به مصرف برساند،‌ ظروف فلزي از نظر حمل و نقل و رعايت اصول بهداشتي مقرون به صرفه است. (ظروف فلزي غير از نوع آلومينيمي آن براحتي توسط آهن ربا جذب و جدا مي شود). ظروف فلزي از نظر جنس متفاوت مي باشند. وقتي از ظروف فلزي قابل برگشت صحبت مي شود بايد ظروف آلومينيمي، فولادي با اندود قلع بصورت يكپارچه با سر و كف آلوينيمي و فولادي را در نظر داشت،‌ اما در مقابل آهن سفيد، آلومينيم صد در صد قابل بازسازي است.

طبق آمار بدست آمده در سال 1988 از 125 ميليون قوطي نوشيدني فروخته شده 80 درصد آن از جنس آلومينيم يك پارچه بوده است. در حال حاضر نيز بيش از 50 درصد كل ظروف فلزي مصرفي دنيا از جنس آلومينيم است.

ظروف آلومينيمي سبك است و در مقابل ضربات جانبي از مقاومت برخوردار بوده و خرد كردن آسان و بي خطر مي باشد. به آساني بازسازي مي شود و ميزان برگشت پذيري آن در مقايسه با ظروف شيشه اي و ساير ظروف فلزي 50 درصد بيشتر برآورد گرديده است. حمل و نقل آن بسيار آسان است. تركيبات شيميايي آلومينيم در جريان ذوب تغيير نمي كند و بدفعات نامحدود مي توان برگشت داده شود.

در اروپا در پي ترويج استفاده از ضايعات بسته بندي كارخانجات مختلفي
تأسيس گرديدند كه بسته بنديها را از يكديگر تفكيك و در اختيار صنايع مربوطه قرار مي دادند.

2- بسته بنديهاي شيشه اي

مشكل اساسي در بازسازي ظروف شيشه اي ناخالصيهاي آن با ساير مواد موجود در زباله ها است. برخي از آنها براحتي بوسيله دست جدا مي شوند. اما براي جدا كردن تكه هاي سراميك و اجسام ديگر وسيله خاص وجود ندارد امروزه در آلمان ساليانه 4 ميليارد بطري يك بار مصرف بازسازي مي شود. هزينه اوليه بالا و سود پايين استفاده از اين نوع ظروف را محدود مي سازد ولي بهر صورت چنين برنامه هايي بجهت حفظ محيط زيست از نظر كاهش ميزان زباله هاي موجود در محيط و تأمين مقدار كافي ظروف بخصوص از نوع بطري در رابطه با كمبود كل بسته بندي مصرفي قابل قبول مي نمايد.

نقش رنگ در بسته بندي

رنگها نمايانگر محصول درون بسته هستند و بعضاً شكل، عطر، بو، مزه، و حتي وزن محصول را نمايان مي سازند. از ديد بازاريابي برقراري ارتباط اشخاص با محتوي بسته بوسيله رنگ انجام مي گيرد.

تأثير رنگها را در هر كشور يا در ميان ملت ها بايد مورد مطالعه قرار داد.

تا حدي رنگ بعضي از بسته ها نمود فرآورده هاي داخل آنهاست. رنگ مهم ترين عامل بسته بندي است و تأثير نافذ در احساس بصري دارد و تأثير آن به آساني در خاطر اشخاص مي ماند. نقش رنگ و بسته بندي و ارتباط آن با كالا در كالاهاي مختلف متفاوت است. مثلاً نقش رنگ در فروش كاكائو و فروش يك دارو.

رنگ مي تواند عامل مؤثري جهت دلبستگي مصر ف كنندگان به يك محصول كه كم مورد توجه و عنايت قراي مي گرد باشد و اين امر هنگامي مي تواند مؤثر باشد كه مصرف كنندگان هنوز بسته مشخصي را براي خريد انخاب نكرده اند.

از خصوصيات رنگها، تحميل يك رنگ به بيننده و در نتيجه خريد آن كالا و فريب دادن بيننده مي باشد. گاهي اوقات يك جنس نامرغوب بعلت داشتن بسته بندي شكيل كه رنگ آن به عنوان عنصر تعيين كننده و حساب شده بكار گرفته شده مشتري را به راحتي فربب داده و باعث روش رفتن آن كالا مي شود.

يك شركت بزرگ آمريكايي براي تعيين تأثيرات رنگ بسته بندي براي فروش بيشتر در شهر شيكاگو دست به آزمايش جالبي زد بدين ترتيب كه يك نوع پودر رختشويي را در سه رنگ جعبه بسته بندي كرد و از هر رنگ يك قوطي به تعدادي خانم خانه دار داد، كه آن را مصرف كرده و بگويند كدام را بهتر مي پسندند. اكثريت قريب به اتفاق مصرف كنندگان پودري را كه در قوطي آبي بود ضعيف مي دانستند و لباس را تميز نمي كرد، محوي قوطي زرد زياد قوي بود و لباس را خراب مي كرد و پودر رختشويي محتواي قوطي مخلوط آبي و زرد چيزي بود كه سالهاست دنبالش مي گردند. در اينجا نبايد فراموش كرد كه فقط رنگ قوطيها متفاوت بود و پودر ها همه يكسان بود.

رنگ نيز مي تواند در شكل جعبه تأثيراتي بر جاي بگذارد و اين بخش يكي از مهم ترين اثرات بصري رنگها مي باشد.

مثال: بسته هايي كه داراي رنگهاي قرمز و نارنجي مي باشند بنظر مي رسد كه داراي محتويات بزرگتري نسبت به بسته بنديهايي كه داراي رنگهاي تيره با همان ابعاد هستند مي باشند.

درجه روشني هر رنگ ظاهر جعبه تعيين كننده است. بطور مثال يك مستطيل آبي روشن از يك مستطيل آبي تيره به همان اندازه بزرگتر است.

علاوه بر موارد بالا كه ذكر گرديد رنگ قابليت هاي عملكردي زير را در بسته دارد:

  • جلب توجه و خوش آيندي مي كند؛
  • محصول را در فروشگاه قابل رؤيت مي كند؛
  • نوشته ها را خوانا نشان مي دهد؛
  • ارتباط صحيح بين رنگ بسته و محتواي آنرا برقرار مي كند؛
  • با موارد استفاده و مصرف تناسب برقرار مي كند؛
  • اعتماد مشتري و خريدار كالا را جلب مي كند؛
  • از محتويات محصول آگاهي مي دهد؛
  • در آسان به خاطر سپرده شدن يك بسته كمك فراواني مي كند.

وظايف طراح بسته بندي

تمامي بايدها و نبايدها، انتخاب فرم، جنس، اندازه، رنگ، طرح، نشانه و علايم تجاري،‌ شناخت خريداران و مصرف كنندگان و همچنين آگاهي از فرآورده ها و انتخاب عناصر تصويري مناسب يك بسته، به طراح بر مي گردد.

هنگامي كه طرحي و كاري سفارش مي گردد. طراح به عنوان تصميم گيرنده و مغز متفكر توليد كنده و پرداختگر اصلي و نهايي در ظاهر توليد و بسته اعمال نفوذ مي كند.

در هر پروژه بسته بندي، محاسبات بازاريابي دقيق و قدرتمندي دخالت دارد كه اين قسمت از مسئوليت هاي طراح است و او را تحت فشار قرار مي دهد، و وادار ميكند تا نسبت به طرح خود با شناخت دقيق و آگاهي بيشتر عمل كند تا بسته طراحي شده بتواند اهداف توليد كننده را عملي نمايد.

پيش از آنكه محصول عرضه شود طراح مسئول تحليل تخصصي طراحي است و بايد در يابد كه طرح بسته مورد استفاده براي آن كالا با كدام مواد و با بكارگيري چه تكنولوژي و آن هم در چه سطحي و براي چه قشر مصرف كننده و چه تعداد و … بايد در نظر گرفته شود.

طراح بسته بندي، آگاهيهايي دارد كه ديگران ندارند. زيرا او بسته را آفريده است. و براي ابزار خلاقيت حقيقي و قابل اعتماد، دانش طراح در مورد مواد، روشها و ساختارهاي بسته بندي مي بايد به روز و مدرن باشد. آگاهي مداوم او به ابداعات فني عاملي مهم در دست يافتن به موقعيت محصول نهايي است.

رعايت همه مواردي كه ذكر شد از ديد تبليغات و بازاريابي مستلزم بررسي و مطالعه روي خواص كالا، اطلاع كافي از تركيب و اثر تركيب جنس و تأثيرپذيري مواد لازم براي بسته بندي مي باشد و اينها از وظايف طراح بسته بندي و طراح كافي از تركيب و اثر تركيب جنس و تأثيرپذيري مواد لازم براي بسته بندي مي باشد و اينها از وظايف طراح بسته بندي و طراح صنعتي مي باشد. در اينجا ممكن است اين سئوال مطرح شود كه چگونه مي توان هم بهترين مواد را براي بسته بندي انتخاب نمود و هم مسئله مقرون به صرفه بودن را در نظر گرفت. چطور مي شود طرح بسته را طوري تهيه  كرد كه خواص و مزاياي بسته را به وضوح عيان سازد و شرح تركيب جنس و روشهاي بكار بردن آن را روي بسته نوشت. در حالي كه ذكر گرديد در طرح بسته بايد از رنگهاي آميزش و تركيبي و فرمهاي شلوغ و پرمطلب پرهيز كرد. در پاسخ بايد گفت در بسياري از مسايل ذوقي و دروني مخصوصاً مسايلي كه با پذيرش گروهي سروكار دارند، اين تضادها ديده مي شود و كار عمدة‌ يك طراح خوب نيز تجمع همين اضداد است در بسياري از موارد مي شود يك عامل كم اهميت را فداي عوامل ديگر ساخت. مثلاً بخاطر مرغوبيت بسته و به عنوان مثال نقش حفاظتي كه جنس بسته براي نگهداري كالا ايفا مي كند، از گران شدن هزينه كلي نهراسيد و يا بنا به خاطر جلوه بخشي به طرح بسته، از ظاهر ساختن خواص روي بسته ها خودداري كرد. تسلط كافي به آنچه گذشت و آشنايي به امور اقتصادي و فني و هنري بسته بندي، و بكاربردن همه شيوه هاي معقول در بازاريابي و تبليغ،‌ امكان تلفيق اضداد را به نحو شايسته و به آساني خواهد داد و توفيق طراح را در ارايه يك طرح صحيح و مطلوب كه با رعايت اصول روان شناسي بازاريابي شده باشد مقدور خواهد ساخت.

طراح مي بايد بهترين علايق مشتري خود را با اصرار و پيگيري دريابد تا مواد جديد بسته بندي او با محصولات سازگار و همچنين داراي كيفيت حفاظتي مناسب و مقاوم در برابر عوامل طبيعي چون سرما، گرما،‌ رطوبت، فشار، خراش و … باشد. بعلاوه ملاحظة همه اشكال و جزييات گرافيكي كه سهمي در توليد محصول مطلوب و ارايه نيرومند كالا به مصرف كننده را دارد،‌ بنمايد. همچنين شناخت خطرات و احتمالاتي كه در راه منحصر بفرد ساختن كارش بوجود مي آيد و با آگاهي از آن مي تواند همه رخنه ها را پر كند و بسته اش را در ميان موانع هدايت كند، بدست آورد. البته اين كار زماني ممكن است كه فرد واقعاً و براستي طراح بسته بند باشد، نه تكرار كننده دوبارة فرم ها، علايم و رنگ ها.

متعادل كننده مانند پلاستوفروم استفاده كرد و در طرح بسته بايد تمهيدات حفاظتي براي هر كدام از شرايط فوق پيش بيني گردد.

در طراحي بسته هايي كه درون آنها كالاي شكستني وجود دارد نبايد از بسته ها و فرمهاي پيچيده و فانتزي استفاده كرد. چنين بسته هايي بايد ساده، گويا، و طريقه  نگهداري آن،‌ يا پايين بردن آن بدون ابهام و همچنين داراي راهنما در هنگام حمل و نقل باشد. اين توضيح بيشتر شامل بسته هايي مي شود كه احتمال آسيب پذيري بيشتري دارند.

بسته هايي كه خريدار نياز به ديدن رنگ و يا جس آنها از درون بسته دارد بايد از طلق و يا امكانات ترانسپارانت ديگر، براي رؤيت آنها از درون جعبه استفاده كرد.

در انتخاب مقوا معمولاً بايد سعي كرد در صورت عدم ضرورت مقوا ضخيم بكار نرود زيرا سنگين و استفادة آن مشكل است، همچنين بايد پس از مصرف بتوان آنرا به راحتي از بين برد.

بطور كلي فرم جعبه بايد خصوصيات زير را داشته باشد:

  • ساده و عقلاني باشد؛
  • صحيح و مدلل باشد؛
  • جالب باشد؛
  • بدنما نباشد؛
  • تميز باشد؛
  • پيچيده و غير عقلاني نباشد؛

عواملي كه باعث ماندگاري و موفقيت يك طرح بسته بندي مي گردد بشرح زير است:

  • مناسب از لحاظ ارگونومي؛
  • راحتي استفاده؛
  • ايمني و مراقبت؛
  • بهداشت و سلامت؛
  • عوامل محيطي؛
  • قيمت تمام شده طرح.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.