مقاله خط مونتاژ موتور نيسان
مقدمه
شركت نامكو مونتاژ كننده انواع موتور مورد نياز شركت مگاموتور ميباشد كه اقدام به استقرار استاندارد 16949 ISO/TS جهت محصولات خود نموده است لذا مديريت محترم عامل شركت نامكو استقرار و پياده سازي اين استاندارد را از برنامههاي استراتژيكي شركت معرفي نمودهاند.
استقرار اين استاندارد بعهده نماينده مديريت ميباشد.
معرفي استاندارد 16949 ISO/TS
اين استاندارد، استاندارد سيستم مديريت كيفيت و خاص صنايع خودروسازي است.
الزامات اين استاندارد مكمل الزامات و يا خواستههاي مشخص شده براي محصول است هدف از اين استاندارد تكوين يك سيستم مديريت كيفيت به منظور ايجاد بهبود مداوم تاكيد بر جلوگيري از شكست، كاهش انحرافات و تلفات در زنجيره تامين است. اين استاندارد ديدگاه فرآيند گرايي دارد، بدين معنا كه براي كاركرد اثر بخش يك سازمان فعاليتهاي مختلفي انجام ميپذيرد كه با يكديگر در ارتباط و تعامل هستند فعاليتي كه با استفاده از منابع و با مديريت آن وروديها را به خروجيها تبديل ميكند به عنوان فرآيند در نظر گرفته ميشود. بكارگيري سيستمي از فرآيندها در درون يك سازمان همراه با مشخص كردن و تعامل اين فرآيندها و مديريت نمودن آنها رويكرد فرآيندگرا ناميده ميشود.
استاندارد 2002: 16949 ISO/TS شامل هشت بند اصلي ميباشد كه عبارتند از:
1- هدف و دامنه كاربرد.
2- مراجع قانوني.
3- اصطلاحات و تعاريف.
4- سيستم مديريت و كيفيت.
5- مسئوليت مديريت.
6- مديريت منابع.
7- پديدآوري محصول.
8- اندازهگيري و تحليل و بهبود.
3- خلاصهاي از گزارش:
گزارش فوق براي خط مونتاژ موتور نيسان نوشته شده است كه متشكل از چندين ايستگاه اصلي و فرعي ميباشد.
بدين صورت كه در هر كدام از ايستگاهها قطعهاي از موتور مونتاژ شده و در پايام خط توليد موتور تكميل و به اتاق تست برده ميشود.
يادآوري ميشود كه موتور نيسان براي مدلهاي متفاوتي مونتاژ ميشود مانند 140. 160 . ARIC .
مرحله مونتاژ: كپه شاتون
1) چرخاندن بلوك سيلندر بطوريكه سطح قرار كارتل به سمت بالا باشد.
2) تنظيم ياتاقان متحرك مونتاژ شده بر روي دسته شاتون با ابزار مخصوص
تذكر1: در هنگام مجموعه پيستون و شاتون در ايستگاه حكاكي احتمال جابجايي كپه شاتون وجود داشته و لازم است قبل از مونتاژ كپه شاتون كنترل و تنظيم شود.
تذكر 2: هنگام مونتاژ كپه هاي متحرك روي شاتون بايد دقت نمود كه شماره هاي حك شده روي شاتون و كپه در يك سمت قرار گيرد.
تذكر3: بعد از مونتاژ كپه هاي متحرك به آرامي ضربه اي به كپه ها بايد وارد نمود ( در صورت نياز)
تذكر 4: قبل از مونتاژ كپه هاي 1و2و3و4 بايد سطح ميل لنگ (محل نصب كپه ها) روغنكاري شود.
مواد مصرفي: SAE10W30 cc6
مواد مصرفي مطابق جدول ارائه شده واحد مهندسي مگاموتور
3) برداشتن كپه هاي متحرك از پالت مربوطه و نصب بر روي ميل لنگ در محل مربوطه خود
4) مونتاژ كپه هاي متحرك 1و2و3و4 هر كدام بوسيله دو عدد مهره (پيچ) با گشتاور kgm 7/4-8/3
مونتاژ پيچ ها توسط دستگاه مولتي هد برقي صورت مي گيرد.
5) چرخاندن ميل لنگ با ابزار مخصوص به جهت اينكه ميل لنگ و شاتون و پيستون هيچگونه مشكلي نداشته باشد.
توجه
1- كنترل داشتن ياتاقان متحرك در قسمت دسته شاتون
2- كنترل جابجا نشدن ياتاقانها در قسمت دسته موتور قرار داشتن ناخني ياتاقان در شيار مربوطه بر روي دسته شاتون.
3- كنترل جابجا نشدن كپه هاي شاتون در يك دستگاه موتور با موتور ديگر
4- كنترل از نظر جابجا مونتاژ ننمودن كپه ها در يك دستگاه موتور
5- كنترل لقي محوري بين شاتون و ميل لنگ- ميزان لقي محوري شاتون و ميل لنگ 4/0-2/0 ميلي متر بايد باشد.
6- كنترل از صحت عملكرد پيستون و ميل لنگ
7- اطمينان از عملكرد دستگاه مولتي هد و بالا نبودن ترك پيچها و توجه به چراغ خطا در صورت اعلام خطا از سوي دستگاه مورد نظر.